Friday, September 11, 2009

sedekah

pengalaman di bazar ramadan putrajaya presint 3 yang dapat aku lihat adanya tabung-tabung kebajikan untuk anak yatim.jika dilihat di bzar ramadan putrajaya hampir setiap penjuru dapat dilihat wakil-wakil dari rumah anak yatim.jika dilihat dari pengunjung-pengunjung yang hadir juga bagaikan ombak yang melanda pantai.tidak putus-putus manusia yang hadir untuk membeli juadah berbuka puasa.namun,dalam lautan manusia itu dapat dikira berapa banyak tangan yang ringan memasukan not-not ringgit malaysia kedalam tabung-tabung anak yatim yang disediakan.mungkin bagi meraka anak-anak yatim ini tidak punya perut dan perasaan untuk berhari raya.barangkali nafsu makan mereka lebih besar dari rasa prihatin sesama muslim.nafsu makan mereka telah membuatkan mereka lupa pada tuntuntan di bulan mulia ini iaitu bersedekah.apakah daya ini kerana itu hak individu masing-masing.bagi diriku ini aku cukup tahu bagaimana rasanya hidup tampa ayah diusia yang muda.kehidupan yang perit.alhamdulillah aku lebih bernasib baik kerana punya seorang ibu yang tabah berbanding mereka yang tak punya apa-apa.mungkin hari ini aku senang dan mungkin esok lusa aku boleh jadi lebih susah dari anak-anak yatim itu.semoga umat islam yang ada dapat memberi sedikit bantuan agar mereka semua sama-sama bergembira di hari lebaran nanti...subhanallah...

No comments:

suffer_cation

putrajaya, wilayah persekutuan, Malaysia
musafir lalu di tanah usang